Tuesday, July 7, 2009

Permohonan dibenarkan!


Ahli perniagaan Chia Foo Huan, 46, mempunyai sebab untuk tersenyum sebaik sahaja melangkah keluar daripada bangunan Mahkamah Majistret Papar pada pagi hari ini. Permohonan beliau untuk mendapatkan semula barang kemas bernilai RM1.3 juta, wang tunai sebanyak RM18,035 dan beberapa dokumen miliknya yang telah dirampas oleh pihak polis telah dibenarkan oleh Majistret Herlina Muse.


Dalam penghakimannya, Herlina mendapati rampasan yang dibuat oleh pihak polis mengikut Akta Pajakgadai 1972 adalah tidak sah dan mengarahkan agar semua barang rampasan tersebut dikembalikan kepada Chia.

Pihak polis yang bertugas di bahagian Pemberi Pinjam Wang dan Pajak Gadai, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, telah merampas barang kemas, wang dan dokumen tersebut kerana mendakwa Chia menjalankan perniagaan pajakgadai tanpa sebarang lesen.


Rampasan itu dibuat ketika pihak polis menyerbu kedai emas milik Chia bertempat di Jalan Bunga raya, Papar pada 4 Mei, jam 2.30pm.

Pada 22 Jun yang lalu, Chia, melalui peguamnya P. J Perira, telah memfailkan permohonan itu mengikut Seksyen 413 Kanun Acara Jenayah di Pejabat Pendaftar Mahkamah Magistret Papar.


Dalam afidavit untuk menyokong permohonan itu, Chia mendakwa perniagaannya telah terjejas akibat daripada rampasan tersebut.

"Rampasan yang dibuat oleh pihak polis terhadap barang kemas, wang tunai dan dokumen daripada kedai saya mempunyai niat jahat," tambah Chia yang memohon agar mahkamah mengeluarkan perintah supaya semua barang rampasan itu dikembalikan kepadanya.


Gambar di atas menunjukkan Chia (kiri) dan peguamnya Perira berjalan keluar daripada Mahkamah Majistret Papar.

 


 

No comments:

Post a Comment